SAINS DARI ASPEK BAHASA DAN ISTILAH:
Perkataan 'Sains' berasal daripada Bahasa Inggeris,iaitu science yang bermaksud pengetahuan. Sains dalam skop yang luas bermaksud ilmu-ilmu yang diperoleh secara sistematik berdasarkan pengalaman deria yang dapat dibuktikan secara objetkif.
Selain itu,sains juga dapat didefinisikan sebagai satu ilmu yang dihasilkan melalui proses cerapan (iaitu analisis dengan menggunakan panca indera) serta fahaman yang lahir daripadanya.
Sains dari aspek istilah ialah suatu ilmu yang dihasilkan secara cerapan dan fahaman ataupun huraian yang sistematik mengenai sesuatu kejadian tabii atau alam semula jadi yang berlaku melibat pengunaan intelik di samping kaedah yang dapat diukur (kuantitatif).
Sains terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu:
1.Sains Tulen atau Sains Tabii
2.Sains Gunaan (Teknologi Dan Kejuruteraan)
3.Sains Soisial (Tabiat Manusia)
SAINS DARI ASPEK KEILMUAN ISLAM:
Sains Islam berasaskan wahayu dan akal.Sains dalam Islam ialah sains yang berkongsepkan tauhid yang mematuhi prinsip-prinsip yang ditetapkan ALLAH SWT melalui rasul-NYA. Selain itu, sains merupakan satu maklumat atau fakta yang diperoleh menerusi penyelidikan dan penemuan yang menggunakan kaedah-kaedah tertentu dan tidak bercanggah dengan syarak untuk mencari fakta atau bukti bagi menjelaskan sesuatu kebenaran.
Sains Islam dikaitan dengan cabang ilmu pengetahuan yang sistematik bertitik tolak daripada sesuatu sebab dan akibat yang boleh diuji dan dikaji kebenarannya. Di samping itu, sains Islam turut menggabungkan unsur-unsur metafizik (ketuhanan) dan fizik, ilmu aqli dan naqli serta ilmu intelek dan ilmu wahyu .Sains dalam Islam merangkumi tiga kategori utama iaitu sains Propaedeutik, sains Syariat, sains Falsafah.
TEKNOLOGI DARI ASPEK BAHASA DAN ISTILAH
Perkataan "teknologi" berasal daripada bahasa Greek, iaitu technologia dan bahasa Yunani, iaitu te'chne' yang bermaksud seni, kemahiran atau rekaan (Hairudin Harun, 2007).
Teknologi ialah satu sains gunaan berkaitan ilmu sains yang digunakan bagi mencapai matlamat atau tujuan yang praktikal. Secara etimologinya, teknologi berasal daripada bahasa Yunani, iaitu techne dan logos. Techne iaitu seni (art), kerja tangan atau keterampilan.Tekno disesuikan dengan maksud kemahiran teknik atau hasil kerja. Logos pula bermaksud wacana atau kata-kata sistematis.
TEKNOLOGI DARI ASPEK KEILMUAN ISLAM
Teknologi dalam Islam ialah satu cabang ilmu pratikal untuk mencapai tujuan pratikal sebenar, bertunjangkan hauhid kepada Allah SWT, seimbang antara satu sama lain, terlaksana mengikut sistem etika Islam yang mengutamakan keadilan dan dipertanggujawabkan kepada manusia sebagai khalifah Allah SWT untuk menggunakan alam tabii dengan baik (Wan Ramli Wan Daud, 1991).
Dalam sejarah Islam,istilah yang bertepatan dengan teknologi ialah istilah sina'ah yang bermaksud ilmu gunaan. Ilmu gunaan merupakan pengetahuan yang berhubung dengan teknik menggunakan pengetahuan sains. Teknologi dalam Islam bertujuan memberi kemudahan dan kemakmuran kepada manusia.
Teknologi ini juga merupakan satu pengetahuan kemahiran yang memberikan fokus kepada cara menggunakan ciptaan sains untuk membantu kehidupan manusia mengabdikan diri kepada Allah SWT.
Teknologi ini merujuk kepada dua kemahiran, iaitu;
1. Kemahiran dalam bidang pembuatan atau pengeluaran.
2. Kemahiran dalam bidang arkitek dan kejuruteraan.
KEJURUTERAAN DARI ASPEK BAHASA
Kejuruteraan termasuk dalam bidang sains gunaan (applied science) yang berkaitan dengan teori asas dengan mereka bentuk sesuatu hasil keperluan dan kegunaan yang boleh memberi khidmat kepada manusia. Kejuruteraan ialah salah satu aplikasi sains untuk memenuhi keperluan dan kehendak manusia dengan menggabungkan pengetahuan, matematik dan pengalaman untuk membentuk serta mereka cipta sesuatu objek atau proses.
Dalam erti kata lain, kejututeraan adalah satu disiplin, seni, kemahiran, kerjaya dan lain-lain. Kejuruteraan secara umunya ialah penggunaan pengetahuan sains dan matematik untuk menyelesaikan masalah-masalah pratikal.
Kejuruteraan ialah satu bidang yang memerlukan kepakaran yang dipersembahkan melalui amalan sains gunaan, matematik, fizik dan sains sosial. Kejuruteraan boleh dilihat dalam beberapa aspek, iaitu kejuruteraan awam, kejuruteraan elektronik, kejuruteraan aeroangkasa dan lain-lain.
KEJURUTERAAN DARI ASPEK KEILMUAN ISLAM
Kejuruteraan ialah satu disiplin ilmu yang berkaitan dengan kepandaian dalam penggunaan teknologi secara efisyen bagi tujuan kebaikan kepada manusia.kejuruteraan dalam Islam digunakan untuk membantu manusia memenuhi tugas sebagai khalifah secara lebih berkesan.
Kajian-kajian telah menunjukkan sumbangan para sarjana dan jurutera Islam tersebar ke Benua Eropah, khususnya Andalus (Sepanyol) dan Itali.Pada zaman pemerintahan Khalifah Umar, bidang kejuruteraan awam hidrologi diperkenalkan dan beberapa buah terusan telah dibina. Terusan yang utama ialah terusan yang menghubungkan sungai Nil dengan Laut Merah.
1.2 CIRI-CIRI SAINS ISLAM
Sains Islam ialah satu entiti yang tidak boleh dipisahkan kerana setiap cabang ilmu yang saling melengkapi dan merujuk kalimah tauhid.
Nilai-nilai baik atau buruk dan pahala atau dosa merupakan asas utama sains yang berfungsi dalam kehidupan manusia. Hukum sebab-musabab dan penyelidikan sebagai satu ibadat merupakan dentini akhir kajian sains untuk mencari bukti kebesaran Allah SWT dalam kewujudan dan proses pengurusan alam merupakan asas kepada keimanan manusia.
KEAGAMAAN
Ciri pertama ini menutut bidang sains Islam menerima wahyu sebagai sumber utama penyuburan dan pengembangan ilmu. Setiap kajian ke atas sains adalah berpaksikan wahyu dan analisis akal manusia. Kaedah, teknik serta proses penyelidikan yang melibatkan sains tabii adalah berteraskan petunjuk-petunjuk al-Quran dan hadis.
Nilai-nilai baik atau buruk dan pahala atau dosa merupakan asas utama sains yang berfungsi dalam kehidupan manusia. Hukum sebab-musabab dan penyelidikan sebagai satu ibadat merupakan dentini akhir kajian sains untuk mencari bukti kebesaran Allah SWT dalam kewujudan dan proses pengurusan alam merupakan asas kepada keimanan manusia.
Sains dalam Islam terikat dengan batasan hukum dan etika Islam. Saintis dan ternokrat yang berjaya ialah mereka yang mematuhi segala suruhan, meninggalkan larangan serta menyeru kepada kebaikan.
SAINTIFIK
Sains dalam Islam menggunakan kaedah emprikal yang diperkenalkan oleh
saintis Islam sejak abad ke-7 M. Dengan adanya formula dan alat-alatan yang
berbentuk klinikal dan telah diuji di dalam makmal, maka kaedah-kaedah
sistematik dapat diwujudkan. Pendekatan yang saintifik berasaskan roh keilmuan
Islam telah melahirkan para saintis (berstatus maha guru) dalam bidang-bidang
yang pelbagai.
UNIVERSAL
Sains Islam adalah bersifat universal atau sejagat kerana bukan sahaja
dihasilkan oleh Muslim semata-mata, malah bukan Muslim. Tiada batasan demografi
dan geografi dalam bidang kajian sains.
BERSEPADU
Tiada istilah pemisahan antara ilmu sains atau bukan sains. Tuntutan
kepada mempelajari dan menggunakannya adalah tertakluk kepada fardu ain atau
fardu kifayah. Setiap kajian atau operasi dalam Sains Islam mengambil kira
sifatnya yang menyeluruh dan saling berkait. Kajian fizikal adalah berhubung
terus dengan kajian metafizik.
HARMONI
Harmoni bermaksud tiada percanggahan antara sains dan agama.Agama
terpakai untuk menyelaraskan segala aktiviti kajian penyelidikan dan tadbir
urus hidup manusia. Sains pula berfungsi sebagai mekanisme untuk mengeksplorasi
dan membongkar rahsia alam fizikal dan metafizikal. Perkaitan antara dua
perkara yang berlawanan hendaklah bergerak secara harmoni.
1.3 PERANAN SAINS TEKNOLOGI DAN
KEJURUTERAAN DALAM ISLAM
Secara umunya, peranan utama Sains
Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam adalah untuk mentadbir urus kehidupan
manusia dengan cara yang paling terbaik dan menberi impak duniawi serta
ukhrawi.
1. Membantu manusia mengenali ALLAH SWT
sebagai pencipta alam
2. Membantu manusia supaya
bertafakur
a) Penyelidikan sains tekmologi
dalam Islam membawa seseorang kepada sifat-sifat tafakur dan memberi kesedaran kepada
manusia melalui penggunaan akal. 3.
Membantu perlaksanaan syariat
Kajian sains dan teknologi
dalam islam adalah didorong oleh kepentingan dalam pelaksanaan syariat Islam.
Pelaksanaan syariat akan berjalan lancar sekiranya masyarakat Isalm
membangunkan suatu peraturan dalam perhubungan antara satu sama lain.
4) 4. Menentukan
dan membuat ramalan tentang sesuatu perkara
Melalui
hasil kajian sains, manusia dapat menetukan tarikh dengan melakukan pencerapan,
contohnya tarikh awal puasa, tarikh perayaan dan lain-lain. Manusia juga dapat
menggunakan akal dan pengetahuannya untuk meramal perubahan cuaca.
5) 5. Membugar budaya berkarya dan berinovasi
Dengan
mengkaji alam dan sains teknologi, secara tidak langsung, manusia dapat
menghasilkan suatu karya dan mencipta sesuatu melalui kajiannya. 6) Dapat membantu manusia dalam memenuhi
keperluan material dan kehidupan seharian yang diperlukan
Penciptaan
sains dan teknologi secara tidak langsung memenuhi keperluan asasi manusia
seperti makanan, tempat tinggal, pakaian, pendidikan, perubatan, pengangkutan
dan lain-lain.
Jika dilihat, bidang sains,
teknologi dan kejuruteraan sebenarnya tidak boleh dipisahkan antara satu sama
lain. Ilmu ini juga sebenarnya mempunyai pekaitan antara dunia Islam silam dan
masa ini. Kemajuan teknologi kini merupakan sebahagian daripada matlamat dan
kepentingan hidup seseorang yang dapat memperkukuh keimanannya kepada ALLAH
SWT.
I IMPAK PENGABAIAN SAINS DAN
TELNOLOGI KE ATAS UMAT ISLAM
Sains dan Teknologi adalah satu
keperluan kepada survival umat dalam merealisasikan Islam sebagai satu sistem
yang dinamik dan berdaya maju. Kehebatan Islam terzaahir dalam penghasilan
produk dan tatacara tadbir urus yang mengutamakan maksud syariat. Implikasi
sains dan teknologi tidak mesra kepada umat Islam dijelaskan dalam jadual di
bawa.
Bidang
|
Huraian
|
Bidang Sosial
|
-Umat Islam akan ketinggalan jauh
berbanding dengan umat dan bangsa lain yang lebih maju.
|
Bidang Ekonomi
|
-Umat Islam bergantung kepada kuasa
asing.
-Kebanyakan penguasaan bidang ekonomi dan
teknologi akan didominasi oleh bangsa asing.
|
Bidang Politik
|
-Umat Islam akan ditindas dan seterusnya
dijajah oleh bangsa dan agama lain.
|
Bidang Pendidikan
|
-Penerapan dan pelaksanaan sains
teknologi dan kejuruteraan akan terpisah daripada nilai-nilai agama yang
sebenar.
-Perlaksanaan sistem pendidikan yang
dilaksanakan adalah secara dualisme.
|
Bidang Sains, Teknologi dan Kejuruteraan
|
-Umat Islam bergantung pada sains dan
teknologi Barat yang akan menimbulkan masalah kepada umat Islam
sendiri.Contohnya, umat Islam bergantug kepada teknologi Barat seperti
penggunaan internet, telefon bimbit dan lain-lain peralatan teknologi yang
terkini.
|
1.5 KEBAIKAN DAN KEBURUKAN SAINS TEKNOLOGI
DAN KEJURUTERAAN TERHADAP UMAT ISLAM
Sains dan teknologi menyumbang kepada pembangunan peradaban tamadun
manusia. Sains dan teknologi konvensional adalah sekular dan terbukti mendatangkan
kemudaratan kepada alam sekitar, sistem ekonomi dan sosial.
Dalam manjelaskan kebaikan dan keburukan sains dan teknologi ini,
tiga isu besar akibat pembangunan adalah pencemaran alam sekitar dan pemanasan
global, kegawatan ekonomi yang diakibatkan oleh manipulasi dan spekulasi sistem
perbankan dan kewangan serta gejala sosial yang keterlaluan seperti
seksualisme, keruntuhan moral, LGBT, dan konsurisme (Mohd Yusof Othman, 2014).
Kebaikan dan keburukan adalah dua elemen yang ada dalam apa-apa jua
kerja yang dilakukan. Sains dan teknologi akan menjadi baik dan bermanfaat atau
buruk dan merosakkan adalah bergantung pada cara penggunaannya sama ada secara
bestari dan patuh syariat atau sebaliknya.
Bidang / Aspek
|
Kebaikan
|
Keburukan
|
Pertahanan
|
-Mampu melindungi negara daripada
serangan musuh. Contohnya, penciptaan senjata dan kelengkapan perang.
|
-Menbawa kemusnahan dunia termasuklah
alam sekitar dan nyawa yang terkoban.
|
Teknologi Maklumat
|
-Membolehkan semua lapisan masyarakat
mendapat maklumat dengan begitu mudah.
|
-Generasi muda mudah terpengaruh dengan
kelebihan teknologi.
|
Bio-Teknologi
|
-Mampu menghasilkan makanan yang
diubahkan suai genetiknya (Genetically Modified food )
dengan mempunyai ciri-ciri terbaik
seperti tahan lama, sedap dan bermutu.
|
-Sumber genetik yang digunakan untuk
mengubah suai makanan mengandungi bahan yang dilarang dalam syarak.
|
Pengklonan
|
-Memberi pengetahuan baharu kepada
manusia.
|
-Menyimpang dari landasan agama yang
sebenar kerana menyalahi dan melanggar ciptaan ALLAH SWT.
|
Perubatan (Stem Cell)
|
-Banyak kelebihannya dalam membantu
mengatasi pelbagai penyakit.
|
-Penggunaan embryonic stem cell bakal
disalahgunakan untuk kegunaan pengklonan manusia.
|
Teknologi laser
|
-Menggantikan peranan kabel dengan fiber
optik untuk bidang komunikasi dan perindustrian.
|
-Penyelewengan penggunaan akan berlaku.
-Mudah diubah suai oleh golongan yang
mahir dan pakar.
|
D Di dalam
pencapaian kemajuan dunia, para sarjana Islam telah memolopori kebanyakan
bidang sains gunaan ini dalam menghasilkan pelbagai dapatan, penerokaan,
inovasi, dan hasil metod yang terkini.
1 1.6.1 KEPERLUAN
UNTUK MENGKAJI SEJARAH DAN KAITANNYA DENGAN SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN
Al-Quran
telah menjelaskan dan menunjukkan betapa pentingnya sejarah dan hubungannya
dengan kewujudan sesebuah tamadun manusia
melalui peristiwa-peristiwa serta contoh-contoh umat terdahulu dan ianya
perlulah dijadikan pengajaran kepada kita pada hari ini.
T
Tujuan
dan matlamat utama kisah-kisah dan peristiwa tersebut dinyatakan dalam Al-Quran
adalah seperti berikut:
1)
Menjadi
contoh dan teladan
2)
Mengesahkan
kebenaran Al-Quran
3)
Satu
kaedah untuk manusia berfikir
4)
Untuk
membenarkan janji baik dan buruk daripada Allah SWT
1.6.2 SEJARAH
SILAM DAN TEKNOLOGI ZAMAN NABI
Al-Quran
banyak menceritakan kisah dan peristiwa-peristiwa yang berlaku pada zaman nabi
dan umat terdahulu.
Berikut adalah antara kisah yang terdapat dalam Al-Quran berkenaan dengan sejarah umat terdahulu:
Berikut adalah antara kisah yang terdapat dalam Al-Quran berkenaan dengan sejarah umat terdahulu:
1)
Kisah
Nabi Adam a.s
2)
Kisah
Nabi Idris a.s
3)
Kisah
Nabi Nuh a.s
4)
Kisah
Nabi Ibrahim a.s
5)
Kisah
Nabi Daud a.s
6)
Kisah
Nabi Sulaiman a.s
1.6.3 TEKNOLOGI
KAUM TERDAHULU DAN PENGAJARAN DARIPADA PERISTIWA YANG BERLAKU
Pencapaian
tamadun dalam bidang teknologi pada zaman lampau adalah hasil usaha kesarjanaan
masyarakat pada ketika itu. Peristiwa yang mereka lakarkan merupakan bahan
pengajaran untuk umat sejagat yang menjadi guru paling berkesan dalma mendepani
cabaran mendatang.
T Teknologi
kaum terdahulu dan pengajarannya:
·
Kaum ‘Ad (kaum Nabi Hud)
Pencapaian
teknologi:
Ø
Pakar
dalam mebina bangunan yang tinggi-tinggi tiangnya.
Ø
Merupakan
kaum yang kuat dan sangat kukuh dari segi pemerintahannya.
Balasan kealpaan:
Balasan kealpaan:
Ø
Allah
SWT telah membinasakan mereka kerana ingkar kepada perintah-Nya.
Ø
Allah
membinasakan mereka dan bangunan yang tinggi dengan ribut kencang.
·
Kaum Thamud (kaum Nabi Soleh)
Pencapaian
teknologi:
Ø
Kepakaran
dalam memahat batu-batu besar yang dapat dilihat di lembah (Wadil-Qura,
iaitutempat tinggalnya).
Balasan kealpaan:
Balasan kealpaan:
Ø
Mereka
telah dibinasakan dengan satu letusan suara yang sangat menggemparkan pada
waktu pagi.
Ø
Mereka
telah dibinasakan dengan petir yang sangat dahsyat.
·
Teknologi Firaun
Pencapaian teknologi:
Pencapaian teknologi:
Ø Kepakarannya pada masa itu adalah menguasai bangunan-bangunan kukuh.
Balasan kealpaan:
Ø
Negeri
mereka dibinasakan.
Ø
Kaum
ini telah ditenggelamkan oleh Allah SWT akibat kesombongan dan keingkaran
mereka.
1.6.4 SEJARAH
SAINS DAN TEKNOLOGI PADA ZAMAN KERAJAAN ISLAM Islam
bukanlah agama ritual dan eksklusif semata-mata. Sebaliknya Islam ialah system
hidup yang dinamik, fleksibel, dan berpijak di bumi yang nyata.
Cat Catatan
kronologi proses islam membugar dalam bidang sanins teknologi dan kejuruteraan
melalui petunjuk Rasulullah SAW dan para sahabat:
Jadual 1.4 Pencapaian sains dan teknologi Zaman
Rasulullah dan kerajaan Islam
Kronologi Zaman
|
Pencapaian
|
Zaman
Rasulullah SAW
|
·
Meletakkan
asas dalam sains dan teknologi berdasarkan suluhan syariat.
·
Sains
yang berdasarkan ayat-ayat Al-Quran dan hadis.
·
Rasulullah
SAW sering mengubati pesakait dengan membaca ayat-ayat Al-Quran.
·
Menuntut
manusia mengkaji tantang manusia , haiwan , tumbuh-tumbuhan dan lain-lain.
|
Zaman
Khulafa’ Al-Rasyidin
|
·
Perluasan
wilayah sehingga ke Romawi dan Parsi.
·
Kemunculan
persenjataan perang dan peralatan perang yang lebih efektif.
·
Zaman
pertembungan sains Islam dengan Yunani, Parsi dan Romawi.
|
Zaman
kerajaan Umayyah
|
·
Perkambangan
ilmu sains sudah mula meluas.
·
Terciptanya
beberapa teknologi seperti perkapalan, alat perperangan dan pertanian.
|
Zaman
kerajaan Abbasiyyah
|
·
Munculnya
Pusat Sains Islam di Baghdad.
·
Munculnya
Baitul Hikmah (gedung kebikjasanaan) dalam kegiatan sains dan teknologi.
·
Munculnya
cendikiawan Muslim yang ramai.
·
Wujudnya
institusi sains seperti balai cerap dan hospital.
|
Zaman
kerajaan Islam di Andalus
|
·
Pusat-pusat
sains dan intelektual muncul di kota-kota seperti Cordova, Granada dan
Seville.
·
Sains
teknologi dan kejuruteraan bertambah meluas dan berimpak tinggi.
|
1.6.5 SUMBANGAN
SARJANA ISLAM DALAM PENCAPAIAN SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN
Kepesatan
sains teknologi dan kejuruteraan dalma kerancakan berinovasi merupakan elemen
utama yang membina pencapaian dan ketamadunan sesebuah Negara.
Tokoh Islam Dan Sumbangan Mereka:
Dalam
sains Islam, ramai tokoh Islam terkemuka telah memberikan sumbangan mereka dalam
bidang sains teknologi dan kejuruteraan misalnya:
Tokoh Islam
|
Sumbangan
|
Al-Razi (865 – 925M)
- Nama sebenarnya
adalah Muhammad bin Zakaria al-Razi dalam Barat disebut Rhazes.
- Lahir di Ray
berhampiran dengan Taheran Parsi.
-
|
· Tokoh perubatan
Islam
· Karyanya : Kitab
al-Hawi, dan yang paling terknenal adalah Kitab Tib al-Mansur dan
Kitab al-Tib al-Ruhani.
· Sumbangannya
adalah mengenal pasti perbezaan penyakit cacar dan campak.
|
Al-Khawarizmi (780 – 850M)
- Nama sebenarnya
Muhammad ibn Musa al-Khawarizmi.
- Dianggap sebagai
bapa al-Jibra
|
· Tokoh matematik
dan tokoh algebra.
· Karyanya
diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada 1120M dengan judul De Numero
Idorom.
· Antara karya yang
terkneal adalah al-Jami’ Wa al-Jabar dan Kitab al-Mukhtasar fi
Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah.
· Sumbangannya
dalam bidang geometri ialah memperkenalkan konsep segitiga sama, mengira luas
segitiga, segiempat dan bulatan serta memperkenalkan algebra.
· Turut berperanan
dalam bidang mekanikal tentang bagaimana menentukan ketumpatan spesifik dan
berat kegravitian (tarikan bumi dan keapungan).
· Merupakan
penyumbang kepada bidang astronomi dengan membuat beberapa jadual perjalanan
matahari yang dikenali dengan namaZij.
· Jadual ini
digunakan sebagai rujukan kepada pusat pengajian di Timur dan Barat.
· Antara buku
beliau adalah Kitab al-Rakhamah, Kitab Zij al-Awwal, Kitab Zij
al-Thani dan lain-lain.
|
Ibn Sina (370 – 480H / 980 – 1037M)
- Nama sebenar
adalah Abu Ali Hussain bin Abdullah bin Sina.
- Dilahirkan di
Afshina berhampiran Bandar Bukhara.
- Di Barat dikenali
dengan namaAvicenna.
- Diikenali dengan
nama tokoh perubatan agung dalam dunia Islam dan juga di Barat dikenali
sebagai ‘al-Sheikh al-Rais’ atau ‘Prince of Physicians’.
|
· Tokoh perubatan
Islam yang agung.
· Karyanya yang
terkenal adalah Qanun fi al-Tibb (Canon of Medicine).
· Qanun fi
al-Tibb mengandungi 5 buku dan merupakan enskiopedia perubatan.
· Sumbangannya
adalah menganalisa pelbagai jenis penyakitdan telah menjadi doktor kepada
beberapa khalifah al-Gurgan, Hamadan dan Isfahan.
· Juga orang
pertama yang menemui ubat bius.
· Juga turut
menyumbangkan kepada bidang mekanikal.
|
Al-Zahrawi (936 – 1013M)
- Nama sebenarnya
Abu Qasim al-Zahrawi.
- Di Barat dikenali
dengan nama Abu Casis.
|
· Tokoh pembedahan
dan pakar bedah serta pernah berkhidmat sebagai doktor di istana al-Hakam II.
· Karya beliau
dalam bidang bedah ialah Kitab al-Tasrif.
· Beliau
menghasilkan karya mengenai penyediaan dadah daripada tumbuhan, mineral dan
haiwan dengan nama Latinnya ialah Liber Servitoris.
· Antara sumbangan
lain adalah mencipta teknik pembedahan dan mencipta alat pembedahan.
|
Al-Battani (858 – 929M)
- Nama sebenarnya
adalah Muhammad ibn Jarir Sinan Abu Abdullah al-Battani dan dilahirkan di
Battan.
- Di Barat dikenali
dengan namaAlbategannius.
|
· Tokoh matematik
dan astronomi.
· Beliau
memperkenalkan teorem tangent, kotangen, sinus dan kosinus serta menghasilkan
sifir kotangen.
· Karya beliau
adalah Kitab al-Zij iaitu menerangkan tulisan kritis yang
membetulkan pelbagai kesilapan dalam takwim pada masa itu.
· Karyanya yang
lain adalah Kitab al-Ma’rifat Matali al-Buruj fi Ma Baina Arba’
al-Falak, Risalah fi Miqdar, Tahqiq al-Ittisalat dan lain-lain.
· Sumbangan beliau
adalah dalam bidang trigonometri iaitu mengemukakan kaedah pengiraan
astronomi secara trigonometri.
· Sumbangan beliau
adalah memulakan pencerapan terhadap bintang sejak tahun 264H sehingga tahun
306H.
· Kejayaannya
beliau berjaya dalam menyiapkan jadual gerhana matahari.
|
Ab Rahman al-Sufi (903 – 986M)
|
· Tokoh dalam
bidang astronomi.
· Orang pertama
menulis mengenai astronomi.
· Berjaya
mengkatalogkan lebih daripada 1000 jenis bintang.
· Memperkenalkan
nama-nama bintang iaitu
al-ghurab (al-gorab), al-Dabara (adbera),Agrab (acrab), al-Adi (al-Gedi), al-Tair(Altair), dan
Dhanah (Deneb).
|
Jabir Ibn Hayyan (750 – 803M)
- Di Bar dikenali
dengan namaGeber.
- Dianggap sebagai
‘Bapa Kimia Arab’ dilahirkan di Kufah.
|
· Tokoh Kimia
Islam.
· Teori kimia
beliau adalah logam seperti timah, timah hitam, besi dan suasa (gangsa) boleh
bertukar menjadi emas dan perak melalui proses menggunakan bahan-bahan Kimia
seperti cinnaban (sulphide of mercury), arsenik oksid dan sebagainya.
· Antara karyanya
adalah Kitab Ustuqus al ‘As al-Awwal ila al-Baramikah, Kitab Tafsir
al-Ustiqus al-Wahid al-Kabir, Kitab al-Rukndan lain-lain.
· Sumbangannya
adalah pengasas kepada kaedah penghabluran, penyulingan, pemejalwapan dan
penyejatan.
· Sumbangan lain
mencipta peralatan bagi kardah-kaedah ini dan memperkenalkan istilah kimia
dan digunakan di Eropah iaitu alkali, antimoni,
alembik (anbique), dan alchemy.
|
Al-Jahiz
- Nama sebenarnya
adalah Abu Uthman Amr ibn Bhar al-Jahiz dilahirkan di Bashrah.
|
· Tokoh terpenting
dalam Sains Biologi.
· Menyusun sebuah
buku pengajiankomprehensif dalam bidang Zoologi melalui
kitabnya Al-Hayawan.
· Kitab ini
mengandungi jenis-jenis haiwan, perwatakan dan tabiat haiwan,
penyakit-penyakit yang dihidapi oleh binatang serta cara-cara rawatannya.
|
Hunain Ibn Ishaq.
- Dilahirkan pada
tahun 2921H di Bandar Hirah, Iraq.
|
· Merupakan tokoh
dalam bidang farmasi berasal dari agama Kristian.
· Tokoh terulung
ilmu perubatan dan mendahului tokoh perubatan yang lain.
· Seorang yang
genius dalam bidang penterjemahan, mampu menguasai 14 bahasa antaranya bahasa
Parsi, Yunan, Syiria, Arab dan lain-lain.
· Sumbangan beliau
dalam bidang perubatan yang sangat besar ialah mencipta istilah-istilah baru
dalam ilmu tersebut.
· Antara karya
beliau adalah Kitab al-Asr Maqalat al-‘Ayn, Kitab Masail Fi al-‘Ayn,
Kitab al-Haman, Kitab al-Laban dan lain-lain.
|
Abu Raihan al-Biruni (362 – 442H / 973 – 1051M)
- Nama sebenarnya
adalah Abu Raihan al-Biruni dilahirkan di luar Kota Khwarazm, bandar Khiva
dalam tahun 362H / 973M.
|
· Tokoh astronomi
· Menuntut ilmu di
bawah seorang guru dan bimbingan Abu Nasr al-Mansur seorang ahli astronomi
dan matematik yang pernah menulis syarahan ke atas buku Sphericskarya
Menelaus dan merupakan penuntut kepada Abu al-Wafa’.
· Antara karyanya
ialah al-Athar al-Baqiy’ah, al-Hind, dan Kitab al-Tafhimim.
|
1.6.6 SUMBANGAN SAINS TEKNOLOGI DAN
KEJURUTERAAN KEPADA INSTITUSI INTEKTUAL ISLAM
Institusi
intelektual Islam memainkan peranan penting dalam pembinaan dan pembangunan tamadun Islam.
1 ) University
dan institusi pendidikan
wujudnya university-universiti di wilayah
timur antaranya Universiti Al-Azhar, university di Andalus, contohnya
Universiti Granada, Universiti Cordova dan Universiti Seville.
2)
Perpustakaan
wujudnya Baitul Hikmah yang didirikan oleh
Khalifah Harun Al-Rasyid di Baghdad. Hasilnya, lahirlah golongan pentejemah
yang mahir, agen penukaran budaya dan pemindahan teknologi. Selain itu,
penterjemah daripada pelbagai Negara dapat dihimpunkan dengan kewujudan
institusi ini, di samping Berjaya menginstitusikan ilmu pengetahuan.
3)
Hospital
Hospital berperanan sebagai pusat pengajian
dan pendidikan perubatan, rawatan serta pusat latihan kejururawatan dan
kedoktoran.institusi ini juga turut memperkenalkan kaedah pembedahan untuk
penyakit-penyakit tertentu.
4)
Balai
cerap
Balai cerap berperanan sebagai pusat
penyelidikan, pusat latihan pembelajaran astronomi dan pusat pengumpulan data.
Pusat ini Berjaya menggabungkan pelbagai disiplin ilmu dan pengkajian astronomi
seperti matematik, trigonometri dan algebra.
5)
Kejuruteraan
awam
Teknologi bangunan mempunyai kaitan rapat
dengan bidang seni bina. Ia Berjaya menonjolkan teknologi seni bina Islam yang
mengagumkan seperti Masjid Al-Aqsa di Jurusalem dan juga Masjid Ummayad di
Damascus yang dibina pada kurun ke-7M
6)
Teknologi
kejuruteraan jalan raya dan jambatan
Dalam bidang ini, pembinaan jambatan
Shahristan di Isfahan, Iran amat dikagumi pada kurun ke- 12M. keistimewaannya
ialah jambatan ini mempunyai pintu gerbang yang sangat banyak dan bersegmen.
7)
Kejuruteraan
hidrologi
Pada zaman pemerintahan Umar Abdul Aziz,
beliau telah mengarahkan pembinaan terusan yang panjangnya 10km untuk
mengalirkan air Sungai Furat ke Bashrah sebagai punca air kerana berlakunya
kemarau yang panjang. Di Parsi pula, teknologi air bawah tanah telah dibina di sekeliling Bandar Isfahan dengan mengalirkan air dari Sungai Zayandirud bagi
kegunaan pertanian dan perumahan.
Kumpulan 1: -Abdul Rahman Bin Abdul Wahab
-Muhammad Amiruddin Shah Bin Ibrahim
-Muhammad Amiin Asyraf Bin Aminuddin
-Mohamad Ikhmal Bin Ruslan
Kumpulan 1: -Abdul Rahman Bin Abdul Wahab
-Muhammad Amiruddin Shah Bin Ibrahim
-Muhammad Amiin Asyraf Bin Aminuddin
-Mohamad Ikhmal Bin Ruslan
A Beginners Guide to the Game of Blackjack - Dr.MCD
ReplyDeleteThe game 태백 출장안마 of blackjack is 삼척 출장마사지 one of the oldest 부산광역 출장안마 in the history of casinos. It is played at a casino resort 울산광역 출장샵 or on a riverboat. It is a 상주 출장마사지 type of gambling